خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
خرید گیفت کارت
طراحی لوگو
آموزش زبان انگلیسی
کولرگازی
Tobacco
Window repair
خرید یخچال ال جی
Window repair
فلنج

پنل فایل
<-BloTitle->
<-BloText->

تاريخ : 12 آذر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : کاظمی | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

دانلود مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 88 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

در 46 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی

و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:  WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تاریخچه کیفیت :

بحث كیفیت و قدمت آن برمی‌گردد به حدود صد و یا شاید هزاران سال پیش یعنی از زمانی كه تجارت به جایی رسده بود كه تجار سعی بر این داشتند كه مازاد محصول خود را به نوعی تغییر دهند كه هم سفارش بیشتری دریافت كنند و هم چیزی به عنوان مازاد باقی نماند. كیفیت تمركزی خاص بر روی سلامت محصول دارد نه نوع آن.

هزاران سال قبل از میلاد در مصر باستان كتابی وجود داشت به نام كتاب مرگ كه می‌شود آن را به عنوان اولین مدرك سیستم كیفیت بر روی زمین نام نهاد. در این كتاب شرح كاملی از روند آماده سازی اجساد برای حیات پس از مرگ وجود دارد.كشف مقبره های فراعنه نمایانگر این مطلب بود كه این روندها بسیار سخت گیرانه پیگیری می‌شده و سالم ماندن مومیایی ها ثابت می‌كند كه اثر بخشی این سیستم تا چه حد در تضمین كیفیت عمل انجام شده موثر بوده است.

در حدود قرن یازدهم حك كردن عیار بر روی محصولات نقره و طلا باب شد تا حداقل درصد وجود هر كدام از فلزات گرانبها در محصول برای مشتری معلوم گردد.

پس از قرون وسطی كیفیت محصولات بستگی شدیدی به مهارت صنعت گران داشت به طوری كه تجار با داشتن صنعت گران ماهر می‌توانستند تمام بازار را در مورد محصول خود در دست گیرند.

اما انقلاب صنعتی این امكان را به خود صنعت گران داد تا بتوانند با كمك ابزار و ماشین آلات مختلف به كیفیت مورد نظر خود دسترسی پیدا كنند. در همین زمان بود كه كارخانه هایی با تعداد بسیار زیاد كارگر و ماشین های مدرن راه افتادند و اینجا بود كه برای كنترل این جمعیت زیاد و كنترل ماشینآلات تركیب جدیدی از سیستم مدیریت پدیدار شد. تركیبی شامل كارگران، سركارگران، سرپرستان و مدیران. تركیبی كه زنجیروار به یكدیگر مرتبط بوده و نقص در یكی از اركان آن نقص در كل سیستم را موجب می‌شده است و در نهایت سازمان دهنده نهایی و پایه گذار امروزی بحث فراگیر سیستم كنترل كیفیت جنگ جهانی اول و پس از آن جنگ جهانی دوم بود كه كارخانجات را مجبور می‌كردند طبق درخواست ها و استانداردهای ارتش محصولات خود را تهیه، آماده و ارسال نمایند.

واما امروز در جهانی هستیم كه افرادی چون تاگوچی، ایشی‌گاوا، شین‌گو و كراس‌بی توسعه دهندگان و بنیان گذاران صنعت نوین سیستم مدیریت كیفیت می‌باشند.

سیستمی كه نداشتن آن درآینده‌ای نه چندان دور باعث از دور خارج شدن از صحنه رقابت در بازار كار و تجارت خواهد شد.

2-1-2 مفاهیم و تعاریفكیفیت :

به طوركلی تعاریف گوناگونی درمورد كیفیت ارایه شده است.برای آشنایی اجمالی با مفهوم كیفیت، به اهم تعاریف ارایه شده توسط متخصصین این رشته، اشاره می شود ، در دهه 50 میلادی ، دمینگ و فیگن باوم  (Deming & Figen baum) مفهوم كیفیت را این چنین تعریف نمودند.

كیفیت ، مفهوم وسیعی است كه تمامی بخشهای سازمان نسبت به آن متعهد هستندو هدف آن افزایش كارایی كل مجموعه است، به طوری كه مانع پدید آمدن عوامل مخل كیفیت شودو هدف نهایی آن ، مطابقت كامل محصول با مشخصات مورد نیاز مشتری باحداقل هزینه برای سازمان است،كه منجربه افزایش رقابت می شود.(سلیمی،1385، ص78).كیفیت توسط مشتری تعیین می گردد نه توسط تولید كننده یا سرویس دهنده ، به عبارت دیگر كیفیت،مجموعه ای از خصوصیات ومشخصات یك كالا یا خدمت است كه احتیاجات ورضایت مصرف كننده را تامین می كند. (2007, p 188  Hodgkinson) ...

...

مدیریت كیفیت عبارت است از روشی برای مدیریت یك سازمان كه كیفیت و مشاركت همه اعضای سازمان اساس محور آن می باشد. و هدف آن نیل به موفقیت در درازمدت ازطریق جلب رضایت مشتریان وتامین منابع همه اعضای سازمان و جامعه است. تحول مدیریت كیفیت گویای آن است كه فلسفه كیفیت اولین بارپس از جنگ جهانی دوم توسط متخصصین ومهندسین كیفیت آمریكا طرح گردید. با گذشت قریب به نیم قرن از پیدایش افكار اولیه مدیریت كیفیت توسط دمینگ ،جوران، وایشی كاوا،طی دهه گذشته از نیمه دوم1980، به بعد مدیریت كیفیت مقبولیت قابل ملاحظه ای درمحافل مدیریتی آمریكا و اروپا پیداكرده است.مدیریت كیفیت از صنعت سرمنشا گرفت و به یك حركت اجتماعی مبدل گردید، كه دامنهاش به سازمانهای بهداشت ودرمان،آموزش، دانشگاههای دولتی و موسسات انتقاعی گسترش یافته است. (هاكمن ، 1995، ص 150).شاید این سوال برای همگان مطرح شود كه مدیریت كیفیت جامع با استاندارد ISO9000 و یا سایر استانداردهای مدیریت كیفیت چه تفاوتی دارد؟ گاهی مشاهده می شود كه بعضی به اشتباه آنها را یكی قلمداد نموده و هر دو را یك استاندارد كیفیتی می نامند.باید توجه داشت كه مدیریت كیفیت جامع یك فلسفه و نگرش است و اهداف بلند مدت سازمان را در بردارد، در حالی كه ISO9000 یك مدل اجرایی برای تحقق و رسیدن به مدیریت كیفیت جامع می باشد. در مدیریت كیفیت جامع از انگیزه نیروی انسانی، رفتارهای مدیریت، سیستم مدیریت مشاركتی، سیستم پیشنهادها ،گروه های كاری، ارتباطات و مسایل روانی نیروی انسانی صحبت می شود.از این طریق سازمان می تواند با شكوفایی استعدادهای بالقوه نیروی انسانی باعث بالا بردن بهره وری و كیفیت كالا و خدمات شده و در نهایت به بازارهای جهانی دسترسی پیدا نماید.در حالی كه استانداردهای ISO9000مدلی برای استاندارد كردن و كمی نمودن فرآیندهای تولید و همچنین بالا بردن كیفیت از طریق انجام صحیح عملیات و مستندسازی آنها می باشد.استاندارد ISO9000 و استقرار آن در یك سازمان زمینه را برای استقرار مدیریت كیفیت جامع و دسترسی به اهداف آن تسهیل می نماید. بنابراین می توان گفت كه استاندارد ISO9000ابزاری برای رسیدن به مدیریت كیفیت جامع است.برای دسترسی به مدیریت كیفیت جامع، راه ها و ابزارهای مختلفی وجود داردو یكی از آنها استقرار استاندارد ISO9000می باشد.

مدیریت كیفیت:یك سری فعالیت های وظیفه عمومی مدیریت كه خط مشی كیفیت، اهداف، مسئولیتها وبكارگیری آنها از طریق اقداماتی از قبیل طراحی، كنترل، تضمین وارتقای كیفیت در درون قالب كاری سیستم را تعیین می كند.

بر طبق یکی از نگرشها، مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه موردنظر طراح یا مشتری بوده است .

این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می شود.

قابلیت دسترسی، راحتیحمل و نقل، مصرف کمانرژِی، سهولت آموزش، بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می گرددو بکارگیری محصول و همچنین تعمیر و نگهداری و بازیافت را می توان از عوامل کیفیت برشمرد . ...

...

2-33 پیشینه تحقیق

در خصوص تحقیقاتی که تا حدودی با موضوع این پژوهش مرتبط بوده و انجام شده محقق به چند تحقیق اشاره کرده است که در ذیل موضوعات و نتایج تحقیقات آنها آورده شده است .

پایان نامه،1384، با عنوان :

«بررسی تاثیر سیستم ایزو بر بهره‌وری منابع انسانی شركت آب و فاضلاب استان گیلان»

این پروژه به منظور شناخت عوامل موثر بنیادی سیستم ایزو بر بهره وری منابع انسانی شركت آب و فاضلاب استان گیلان انجام گرفته و محورهای اصلی تحقیق كه بر گرفته از تجارب پژوهشگران با انجام مصاحبه و پرسشنامه با مدیران و دست اندركاران شركت آبفای استان گیلان كه قبلا درستاد شركت، استاندارد ایزو را مستقر نموده اند عبارتند از: 1- افزایش بهره وری كاركنان. 2- كاهش بروكراسی (كاغذ بازی) اداری. 3- افزایش مشاركت كاركنان. 4-بهبود گردش كارها و ارائه خدمات.در این رابطه چهار فرضیه اصلی در نظر گرفته كه با استفاده از ابراز پرسشنامه و روش تحقیق پیمایشی از نوع میدانی مورد آزمون قرار گرفتند. پایایی از طریق انجام مطالعه آزمایشی انجام گرفت و ضریب كرونباخ آفا بیش از 70% بدست آمده و روایی آن با دریافت نظرات تخصصی متخصصان رشته های علوم اجتماعی،‌ روان شناسی مدیریت بدست آمد. روش آزمون با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از تحلیل واریانس و ضریب همبستگی انجام گردید و كلیه فرضیه های در نظر گرفته شده با ضریب بالای 99% مورد تایید قرار گرفت. فرضیه های آزمون شده به شرح ذیل میباشد: 1- استقرار سیستم ایزو،‌ موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. 2- بهبود گردش كارها و ارائه خدمات موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. 3 – كاهش بروكراسی موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. 4- افزایش مشاركت كاركنان موجب افزایش بهره وری منابع انسانی میشود. پس از آزمون فرضیه مشخص گردید چهار متغیر مستقل كاهش بروكراسی و استقرار سیستم ایزو، افزایش مشاركت كاركنان و بهبود گردش كارها و ارائه خدمات با همدیگر حدود 66% از تغییرات در بهره وری منابع انسانی را پیش بینی میكند. تحلیل نتایج نشان میدهد كه آنچه حائز اهمیت است آنست كه ضرورت دارد انسانها به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی مورد توجه ویژه قرار گیرند زیرا این انسانها هستند كه در نهایت پیاده كننده سیستمهای مدیریتی نقش بسزایی دارند.

2)پایان نامه1381، باعنوان :

«ارزیابی نتایج استقرار مدیریت كیفیت(استانداردهای‏‎(ISO 9000‎برتولید در نیروگاه شهیدرجائی»

روش پژوهش به صورت ارتباط بین دومتغیر به وسیله یك خط مستقیم ویك خط رگرسیون بیان گردید. خط رگرسیون به ما امكان داد ارزشهای ‏‎Y‎‏ را به استناد ارزشهای مشخص ‏‎X‎‏ پیش بینی كنیم درجه برازش داده ها پیرامون خط رگرسیون توسط ضریب همبستگی ‏‎Y‎‏ نمایش داده شده و ‏‎r‎‏ شاخصی از ارتباط خطی بین دومتغیر تعیین گردید و متغیرهای مستقل تحقیق به صورت میزان فروش و مگاوات ساعت تولیدی در نظرگرفته شد. متغیرهای وابسته به صورت هزینه های كل ، هزینه های تولید، هزینه‌های اداری تشكیلاتی،هزینه های آموزشی، زیان ناویژه، زمان بازدیدهای دوره‌ای وزمان خروجیهای اضطراری، مجوزهای تعمیراتی صادرشده در نظرگرفته شد.خلاصه جمع بندی ها و پیشنهادها براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده ارزیابی گردید و پیشنهادهای لازم برای بهینه سازی فرضیه های اعلام شده به صورت مستقل بیان گردید . ...

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت







ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->